zondag 10 november 2013

Anouk (2) Evelien Jaspers en Bart

Bij mij loopt zelden iets als gepland, vandaar dat ik ook zelden iets plan en op een plek woon waar binnen een paar honderd meter op ongbeer elke tijdstip van de dag bijna alles te verkrigen valt, dus ik hoef niks te plannen. Het gaat bij mij dus meer om "grijp de kansen die je geboden worden." Voor mijn huidge werk, werk ik meestal in Venlo. Dat is eigenlijk net iets te vroeg en te ver. Maar ik doe mijn best. Afgelopen vrijdag kwam ik erbij het opstaan al achter dat ik te laat was om voor de ochtendvergadering in Venlo te zijn. Ik werk in de ICT dus ik die ook thuis doen, maar nu ik sowieso te laat was kwam er een idee bij mij op.
Stéphanie Hoekstra had de blog www.lost-painters.nl/ gehaald vanwege een examententoonstelling bij Ron Mandos. Daar was me haar werk opgevallen. Maar de blogpost verscheen ongeveer op de laatste dag van die tentoonstelling. Te laat. Dus ik mailde naar SH waar exposeer jij nog meer ? Ruim een maand later zou ze bij Bart exposeren. Nu ligt Nijmegen niet al te ver van Utrecht af, maar net te ver om ff op en neer te gaan voor een paar schilderijen. Maar Nijmegen ligt wel ongeveer op de route naar Venlo. Ik was toch al te laat dus met de auto via Nijmegen naar Venlo. In Nijmgen aangekomen bleken er twee dingen, Je kan erg dicht bij Bart parkeren als je maar betaalt. (Eén van de galeriemedewerkers kwam erachter dat als je de tijd vergeet het nog veel duurder wordt.) en Bart is een grote galerie. Twee verdiepingen en een bad plus kookeiland.
Bart werkt ook met rode stipjes en bij beide schilderijen van SH was zo'n rood stipje aanwezig. Beide werken waren wel erg goed. Ik zag wel meer interessants in de galerie. Maar niet alles wat ik interessant vind kan ik ook direct een plaats geven. Ik kreeg wel een prijsindicatie mee voor de werken van SH en suggereerde direct met mijn domme kop dat haar werk wel duurder zou gaan worden. De volgende dag kreeg ik al te horen dat SH nog geen nieuwe werken heeft maar ik zal op de hoogte worden gehouden. Op mijn werk vlotte het werk niet zo, (eerlijk gezegd heb ik zojuist nog één en ander lopen googlen voor mijn werk op deze zondag) en ik had eigenlijk al een besluit genomen over de eenvoudigste interessante zaken. De reden dat ik ga kijken naar een kunstwerk en niet alleen op internet afga is dat de gootte en eventuele 3-d eigenschappen volledig wegvallen op een 2-D 300 bij 200 pixel plaatje. Dan kom je soms iets leuks tegen wat je niet verwacht.
"In my work, I see the photograph as a starting point. My interventions are a way to bring photography more to life. The sculptural works in the series Space is made by thought attempt to bring back the physical properties of the image. They show the dynamics of nature, within the static frame of photography." Dit statement is van Evelien Jaspers. Het had gedeeltelijk kunnen slaan op het werk van Anouk Kruithof. Vooral het dikgedrukte deel trok mijn aandacht. Ik moet wel direct opmerken dat Evelien Jaspers de briljante presentaties van Anouk nog zeker niet geëvenaard heeft. Maar wie weet.
Nu zijn mijn financiële middelen even beperkt, maar Evelien Jaspers heeft twee werken gemaakt die tezamen ongeveer evenveel kosten als een etentje met mijn schaakclub. Hieronder staat een foto van die werken. Helaas komen ze niet tot hun recht hier. IRL bij Bart kijken in Nijmegen werkt hier echt het beste.
Tot slot heb ik nog iets gekocht, maar dat meld ik hier niet want het is een kadootje voor iemand uit mijn directe omgeving die dit wellicht leest en dit nooit verwacht. En het laatste open punt zal voor de meeste mensen altijd open blijven.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten